تلفن: 07136341807 - 09354167938
زیرنویس فیلم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

زیرنویس فیلم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

زمان مطالعه 2 دقیقه

زیرنویس فیلم به نوشته هایی گفته می شود که در زیر تصاویر کلیپ ویدئویی یا مستندهای علمی و آموزشی برای کمک به فهم مطالب درج می گردد. کاربرد این موضوع می تواند در فهماندن مطلب به خارجی زبان ها باشد اما علاوه بر آن، درج زیرنویس برای تماشاگران بومی آن زبان نیز کاربردهایی دارد؛ مثلاً برخی موسسات بزرگ رسانه ای، جهت تحقق مسئولیت های اجتماعی خود و کمک به قشر ناشنوا، تمام محتوای فیلم ها، اخبار و سریال هایشان را زیرنویس گذاری می کنند.

کاربرد نوشتن زیرنویس برای پخش فیلم در مکان های عمومی

در مکان های عمومی مثل کافه، رستوران، سالن فرودگاه، ایستگاه قطار، مترو، بیمارستان و… اغلب یک صفحه نمایش هست که مخاطبان از دور تماشا می کنند ولی به دلیل همهمه، صدای آن را به خوبی نمی شنوند. در نظر بگیرید یک مسابقه فوتبال در حال پخش است که عده ای در جشن عروسی می خواهند آن را تماشا نمایند. طبیعتاً صدای تلویزیون را در این محیط نمی توان بلند کرد اما گذاشتن زیرنویس باعث کمک به درک هیجان های مسابقه و آنچه در برنامه می گذرد خواهد شد. هین امر در مورد سریال های تلویزیونی و فیلم های سینمایی نیز برای محیط های شلوغ مصداق دارد.

فناوری های جدید درج زیرنویس

نکته جالب توجه آن است که فناوری های جدید، این امکان را فراهم آورده اند که زیرنویس سریال و فیلم تبدیل به یک امکان انتخابی و اختیاری شود که کاربر با فشردن یک کلید روی ریموت کنترل، قادر به انتخاب، نمایش، عدم نمایش یا حتی تغییر زبان آن می باشد. ترجمه و نوشتن چنین متن هایی نیاز به دقت و حساسیت زیاد نسبت به قواعد دستوری و ادبی و همچنین ظرافف زبان مبدا و مقصد دارد زیرا مخاطبان برنامه های رسانه ای اغلب انبوه هستند و بعضاً متخصصین آن حوزه یا آشنا به ادبیات و زبان به شمار می روند، لذا نویسنده و مترجم باید تبحر خوبی در زبان های مبدا و مقصد داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو